ANNONS. Innehåll från Jallacasino och inte från Hemmets Journals redaktion.
Åldergräns: 18 år för spel online och 20 år för att besöka fysiskt kasino. Spelar du för mycket? Besök stödlinjen.se.
Fenomenet Starburst kittlar olika sorters sinnen och kan med fördel avnjutas när man tar del av de olika världarna samtidigt. Men för att ta det från början. Med beskrivningen ”oförklarligt juicy” vann sötsaken snabbt mark i Storbritannien på 60-talet. Kombinationen av smakerna jordgubb, citron, apelsin och lime fick det att vattnas i munnen hos britterna.
I tider när rymdkapplöpningen pågick för fullt försökte tillverkarna nyttja uttryck som hade med det att göra och gav därför det tuggvänliga sötsakerna ”Opal fruits”. Och även om godiset som ansågs ge ”ett smakutbrott vid varje tugga” inte fick någon spridning i galaxen kom den väl att sprida sig globalt. Snabbt.
Sociala medier stärker upp
På senare år har flera videor i marknadsföringssyfte fått viral spridning. Bland annat finns ”Little Lad Dance” att ta del av på TikTok.
Den globala spridningen har tagit många olika former. I Australien släpptes till och med en CD-singel av bandet Starburst. Den klämkäcka låten går under namnet ”Get Your Juices Going”. Den tog sig visserligen in på alla topplistor runt om i världen, men lever kvar Down Under som ett sockersött minne.
De profilstarka godbitarna kom senare att bli symboler i casinovärlden under samma namn. Även i detta fall med kombinationen godis vs rymden.
Internationellt är Starburst rentav ett av de mest populära spelen av alla slots i casinomiljö.
Ädelstenar kombineras med mer traditionella casinosymboler. Sedan dess uppkomst 2013 har det blivit ett spel som så gott som alla casinobesökare känner till. En slags pyttipanna i casinovärldens mustiga kök – någonting man ofta återvänder till. För de initierade beskrivs spelvarienten som en slot med mycket låg volatilitet. Inte speciellt höga risker, men mycket underhållningsvärde.
Lättbegriplig och tydlig design
Spelet är lätt att förstå och följa där man enkelt anpassar insatser och myntvärde. Slutmålet är att få tre symboler av samma sort i olika vinstlinjer fördelat på fem hjul. Vinstlinjerna är tio till antalet och betalar åt båda håll; både från vänster till höger och vice versa. Det finns möjligheten att anpassa varje spels insatser, men också en funktion som automatiserar insatserna för att få ett naturligt flow.
Ädelstenarna finns i fem olika färger och kombineras med siffran 7 och den klassiska BAR-symbolen. Men den finaste symbolen av alla är den regnbågsfärgade stjärnan. Den ersätter alla symboler i sin närhet vilket gör att det blir enklare att få de vinstgivande linjerna. När de stora vinsterna betalas ut – då är det regnbågsstjärnan som gjort det möjligt.
Spelet har beskrivits som en ljusshow, på liknande sätt som godiset beskrivits som en smakexplosion. På Youtube finns det ett flertal filmer som visar hur det ser ut i praktiken som även kan göra det lättare att förstå om man börjar från scratch. Det är svårt att inte fascineras över de storvinster som trillar in och vad man ska försöka ”jobba in” framför skärmen.
Amerikanerna leder ligan
Amerikanarna fastnade snabbt för läckerbitarna och idag är de stora marknaderna både där samt i Asien och stora delar av Europa. Det var också i USA som godiset fick ett nytt namn som anspelade ännu mer på rymdtemat – nämligen Starburst. Först försökte man sig på att spinna vidare på ett annat varumärke, M&M’s Fruit Chewis”, men efter bara ett år lade man ner det och valde från och med 1968 att gå all in på namnet Starburst. I efterhand naturligtvis ett mycket klokt beslut. Mars hade vid denna tidpunkt en egen matforskare vid namn Aaron L Brody som tyckte sig en en koppling till M&M:s färgglada yttre och ville få in chokladtänket, men det var en av få kamper han förlorade i sammanhanget. Nu gick det bra även för M&M:s, som fortfarande är ett av världens mest kända godismärken, så ingen skada skedd.
20 år senare var det amerikanarnas namn på godiset som fått spinn runt om i hela världen. Britterna var inte helt lättövertalade när det kom till att ändra på namnet, men de hade varit med om liknande saker tidigare. Samma ägare som hanterade Starburst (Mars) hade nämligen bytt namn på det som en gång hette Marathon – till den mer kända Snickers. Samma produkt – men olika namn. Den stora fördelen: namnet var inte bara bättre, utan samma produkt kunde marknadsföras på samma sätt över hela jordklotet. Och om det hade varit möjligt: säkert på andra planeter också.
Var befinner vi oss nu?
Smakerna har hela tiden utvecklats och inspirerats av rymdtemat. Produktutvecklingen har i det sammanhanget oftast haft amerikanska konsumenter som riktlinje. Verry Berry, Baja California, körsbärsstänk, kiwi, äpple, ananas, hallon, vattenmelon och jordgubbsbanan är bara några exempel på smakerna som finns i paletten med aromer. Smakerna går i vågor och kan variera på olika kontinenter i olika tidsperioder. Men klassikerna finns alltid kvar.
Dessutom har Starburst i Storbritannien marknadsförts som en vegetarisk produkt.
Att godisvarianten har en rik historia är någonting som märks i produktutveckling. Bland annat släpps det med jämna mellanrum nygamla smaker. Ett exempel på det är Limevarianten som gjorde comeback 2007 som en limiterad retrosort. Godisbitarna har även haft olika former och förpackningar som symboliserar olika eror i godisets historia. Det finns även de som samlar på historiska förpackningar och marknadsföringsmaterial för produkten och de som sitter på rariteter från ursprungsåret 1959 sitter på rikedomar.
Faktum är att till och med originalnamnet ”Opal fruits” fick en limiterad chans att glänsa år 2020 i just Storbritannien, kanske för att smeka nostaligikerna medhårs.
I marknadsföringssammanhang har varumärket även tagit sig in i Hollywoods dramatiska värld. I den globala succéfilmen ”Pirates of the Carribean” har de tillverkat specialvarianten kallad Royal Berry Punch.
En perfekt kombination
Vad händer om man kombinerar de båda världarna? Casinovärlden med godisvärlden? Några garantier finns naturligtvis inte, mer än att smaklökarna får sitt och möjligheten för en underhållande stund med möjligheten att förverkliga ekonomiska drömmar kan förverkligas. Gemensamt har både godisprodukten och casinoprodukten att de räcker länge. Bitarna behöver tuggas ordentligt för att all smak ska utvinnas. Ibland kan en godispåse vara både uppäten och bortglömd i ett ögonblick. Men med något gott att tugga på och något spännande att följa med blicken så stannar tiden upp för en liten stund.