För de flesta av oss är ägarkostnader en av de viktigaste aspekterna när det är dags att investera i en ny bil. Design och prestanda appellerar till våra känslor, men när det väl är tid att slå till så är de flesta av oss rationella. Förnuftet segrar, och då är det inköpspris och ägarkostnader som regerar.
Men hur ska man tänka? Jo, den absolut största kostnaden som bilägaren står inför är värdeminskning på fordonet. Sekunden efter att den nyinköpta bilen vinkas adjö av bilhandlaren – börjar kronorna ticka bort. Varje mil som rullas och varje dag som går gör bilen mindre värd.
Självklart finns det märken och modeller som tappar mer i värde än andra – därför väljer den förnuftige sin bil med omsorg. Ett enkelt sätt att sålla bort “sänken” är att granska driftskostnader, kvalitet/garantier och teknik när man räknar ut sitt andrahandsvärde.
Visst kan man titta historiskt, och försöka se hur värdet på en liknande modell har minskat, men med tanke på den utveckling som har skett inom bilbranschen de senare åren så är detta inte ett facit.
Läs mer: Här är Toyotas modeller med laddhybrid

Ett ypperligt alternativ för de som vill försäkra sig om ett bra andrahandsvärde är att välja en laddhybrid. Inköpspriset är mer humant än en helt eldriven modell, men man får fortfarande fördelen av att kunna köra utsläppsfritt. Det bör även nämnas att de flesta resor man företar sig i vardagen ryms inom den el-räckvidd laddhybriden erbjuder. Dessutom kapar de bränslekostnaderna rejält.
Drivlinan är även framtidssäkrad för kommande miljözoner som kräver eldrift.
Men drivlinan är långt ifrån det enda som spelar in. Kvalitetsmärken brukar vara självsäkra nog att erbjuda bra garantier på sina bilar, vilket ger nybilsägaren – men även begagnatköparen – sinnesfrid.
En modell som kvalar in på alla dessa kriterier är Toyota Prius Plug-in. Laddhybriden har rätt drivlina och kan leverera fem mil på ren el innan bensinmotorn slår igång. Men även om du skulle behöva köra längre ibland ska du inte vara orolig för att milen suger ut dina besparingar. Bränsleförbrukningen vid blandad körning ligger på låga 0,1 liter per mil. Och skulle du vilja ta en kontinentaltripp så kommer du hela 130 mil innan det är dags för ett mackbesök.
Toyota som länge toppatmassvis med kvalitetsundersökningar har självklart garantier som även den mest nervöse skulle tycka är “överkurs”. Förutom nybilsgaranti, 3 års lackskade- och ytrostgaranti, 12 års genomrostningsgaranti och 3 års vagnskadegaranti – får hybridköparen en garanti på att drivlinan håller fem år eller 10 000 mil och upp till 10 års garanti på hybridbatteriet.
Skulle du välja att köra din Prius Plug-in laddhybrid under hela dess liv så kommer Toyota kostnadsfritt ta emot bilen den dag det är dags för återvinning.
Sett till alla fördelarna (och då har vi inte tagit med att bilen finns med head up display, trådlös mobilladdare med mera) borgar det för ett riktigt bra andrahandsvärde.
Så när beslutet om uppgradering väl tas finns det en given kandidat att provköra: Toyota Prius Plug-in.
LÄS MER: Enkla sanningar om laddhybrid

Dessa garantier ingår i Toyota Prius laddhybrid