Fia Gulliksson
Ålder: 50.
Gör: Koncernchef och konsult i egna bolaget Food In Action AB, driver också Jazzköket, en gastrobistro i Östersund, samt Brunkullans Te, som säljer ekologiska teer på nordiskt vis. Programledare för Sveriges Radios matprogram “Meny” i P1.
Aktuell: Protesterade i ett uppmärksammat blogginlägg mot att Per Morberg, jurymedlem i “Sveriges mästerkock”, ersätts av ännu en man. “Media har ett ansvar, det är otroligt viktigt att också kvinnor syns som experter och bedömare.”
Viktigaste jämställdhetsfrågan: Människors lika värde.
Kvinnlig förebild: Många – mamma Anita som har lärt mig att allt är möjligt, och Alice Waters, vice president inom slow food-rörelsen, för att nämna två.

Fia Gulliksson. Foto: Tina Stafrén
– Jag kände bara: “Hallå TV4! Hur omoderna får ni vara, nu missade ni ju chansen att få till lite dynamik.”. Till tevetittare i hela Sverige sänder TV4 signalen att det bara är män som kan bedöma. Faktum är att kvinnor faktiskt har en bredare smakpalett. På kockskolorna dominerar kvinnorna, och det är de som presterar bäst.
Inom restaurangbranschen är könsrollerna cementerade, säger hon. Och teveköken kan inte bli mer stereotypa. Tänk å ena sidan en svettig, barbröstad Plura med cigg i mungipan och griskinden i näven. Och å andra sidan en glad, inkännande, präktig Tina Nordström, iklädd nystruken blus och prickigt förkläde.
Stort fokus på männen
Sedan 1983 har EN kvinna kammat hem titeln “Årets kock”.
– De manliga stjärnkockarna är jätteduktiga allihop, men varför är det så stort fokus på männen? Här har förstås media ett stort ansvar. I mitt radioprogram “Meny” är det självklart att gästkockarna och experterna är både kvinnor och män. Jag försöker ta mitt ansvar, och det är ganska ofta som jag befinner mig utanför min komfortzon. Det är det som händer i ett samhälle, när man är van vid att männen tar 70 procent av talutrymmet i en föreläsningssal eller i ett klassrum.
Hon är själv krögare, och jämställdhetsaspekten finns med i allt hon gör. Att ha lika många manliga som kvinnliga kockar är en självklarhet. Hittar hon ingen kvinnlig kock, så utbildar hon en.
Modigt ledarskap
– Det är min värdegrund. Jag är inte ute efter millimeterrättvisa, utan efter hållbarhet och dynamik både i livet och som entreprenör – och därmed är jämställdhet självklart. Det är den enda vägen till ett framgångsrikt företag i dag. 70 procent av de mest framgångsrika varumärkena i världen har en jämställd styrelse, visar forskningen. Framgångsrika företag kräver ett modigt och medvetet ledarskap.
Av Anna Wahlgren