
”Men det blir ju fint sen”, säger alla tröstande när jag gnäller över slipa-golv-kaoset hemma, vilket jag ska sluta trötta ut er med.
Jag kan ju inte ens jobba hemma på kvällarna eftersom bredbandet är urkopplat. Återstår att frustrerad gå och lägga sig i tid. Efter tre dagar av tidig sänggång märker jag en viss skillnad.
Jag är som vanligt trött som döden när jag vaknar, men sen piggnar jag till på ett nytt sätt. Jag orkar hela dagen, och inget känns så där ”klockan 16-jobbigt”. Skriver färre uppgifter på ”att göra i morgon”, och stryker fler streck över ”fixa i dag”.
Jag jobbar vanligtvis inte hela kvällarna, med visst blir det en del svara på mejl och förbereda för morgondagen. Läsa artiklar och se hur konkurrenterna sköter sig på webben. Och så gick den kvällen…
På sidan 44 berättar vi om ”messengergenerationen”, de unga som vuxit upp med datorer, internet och webb. De som aldrig kopplar ner och loggar ut. De som lever sina sociala liv i första hand på nätet.
Jag skulle aldrig moralisera över unga människors vanor, jag vägrar. För i själva verket har de sån koll, och de vet så mycket. Och så är det mycket mer som är sig likt, mer än vad som är olikt. Det går ju inte så snabbt med det mänskliga livet. Vi längtar efter samma ”höra ihop”, efter samtal om viktiga saker, och efter att få skratta när vi känner igen oss i varandra.
Fast i dag sker en del av de sakerna på ett nytt sätt. (Det de unga däremot slipper är
att behöva sitta och slå i en gammal uppslagsbok och bli desinformerade när de gör grupparbeten i skolan, som jag gjorde när jag var barn.)
Utveckling är små knäpp i tidslinjen. Och de flesta gör livet bättre, vill jag tro.
Kanske är det knäppen i tidslinjen som gör att vi ibland vill svänga tillbaka, i nån illusion kring hur det var ”förr”. Och möjligen är det det som gör inredningsstilen shabby chic så populär. (Se sidan 30.)
”Fint på ett icakuririskt vis”, sa vi, när vi tittade på sidorna.
Vad det är? Ja, det funderar vi över mest hela dagarna, och dina synpunkter är som alltid så välkomna! Just nu jobbar vi för fullt med nya kultursidor, och så grottar vi ner oss i konsumentmaterialet, tester och råd och
debattsidor, och klurar på hur de ska se ut framöver.
Inga dramatiska kast, men definitivt knäpp i tidslinjen!
Trevlig läsning,