Situation Sthlm

Situation Sthlm stödjer hemlösa människors väg tillbaka till samhället genom tidningsförsäljning och social verksamhet.

Situation Stockholm

Hemsida:  www.situationsthlm.se
Startår: 1995
Intäkter 2007: ca 7 mkr
Antal anställda: 10
90-konto:  Ja,  pg 901919-1
Medlem FRII:   Ne

Situation Sthlm
Pia Laestadius, VD Situation Sthlm
Foto:Situation Sthlm
Situation Sthlm
Foto:Situation Sthlm

Med inspiration från den engelska gatutidningen "The Big Issue" bildades en ekonomisk förening 1994 för att starta en gatutidning i Sverige.

Första numret av Situation Sthlm utgavs i augusti 1995. De första åren av Situations Sthlms verksamhet präglades av turbulens. Det fanns en enorm entusiasm men idéer och visioner spretade åt olika håll. 

Man hade ekonomiska problem och svårigheter att hitta lokaler. Sedan ett par år har Situation Sthlm genom företagsprenumerationer och samarbetsavtal fått en stabilare ekonomi och kunnat utveckla tidningen och den sociala verksamheten.

Tidningen har blivit en erkänd socialpolitisk tidning som har fått bla Svenska PEN-klubbens Bernpris och Publicistklubbens Stora Pris. Principen för Situation Sthlms arbete är hjälp till självhjälp.

Insatserna handlar om att aktivera och integrera de hemlösa och att uppmuntra dem att vilja förändra sina liv. De hemlösa erbjuds sysselsättning, men även hjälp med kontakterna med myndigheter, sjukvård och socialtjänst.

– Vårt existensberättigande är att skapa sysselsättning för hemlösa människor, att verka för yttrandefrihet och att skapa debatt och opinion, berättar Pia Laestadius, VD för Situation Sthlm. Uppgifter om antalet hemlösa i Stockholm varierar.

Enligt myndigheterna ligger siffran på runt 3 500 personer, medan frivilligorganisationerna uppskattar antalet hemlösa till närmre 5 000.

Ungefär en fjärdedel av dessa är kvinnor. De flesta hemlösa har haft ordnade liv med bostad, jobb och familj. Men på grund av vräkning, missbruk, skilsmässa, psykisk sjukdom eller konkurs har dessa personer blivit hemlösa.

Tidningen utkommer en gång per månad och har en upplaga på 22 000 exemplar. Genom tidningen vill man skapa debatt kring frågor som rör hemlöshet och utanförskap.

I artiklar beskrivs människor och företeelser i staden ur ett gatuperspektiv. På några sidor i tidningen står de hemlösa själva för innehållet som består av olika betraktelser och minnen, fotografier och dikter. Det är en av tidningens mest lästa delar.

– Vi bidrar till att minska stigmatiseringen av hemlösa, vi klär av bilden av hemlöshet och visar individerna bakom, berättar Pia Laestadius.

Hos Situation Sthlm finns ca 300 försäljare varav ungefär hälften regelbundet säljer tidningar på 150 fasta platser i Stockholm.

Tidningsförsäljningen kan vara ett första steg för en människa som är hemlösa att ta ansvar, skapa sig rutiner och en möjlighet att tjäna pengar. Försäljarna köper tidningen för 20 kronor, säljer den för 40 och behåller mellanskillnaden.

Även andra typer av arbete erbjuds till försäljarna. Genom samarbete med olika företag åtar sig Situation Sthlm olika arbeten på entreprenad, till exempel paketering och utskick, städning av trapphus och kontor, flytthjälp, vaktmästeri, administration och lagerhantering.

Genom sponsorhjälp erbjuder man försäljarna tillgång till datorer och internet samt lärarledd datautbildning. I en skrivarverkstad motiveras försäljarna att publicera sina egna texter.

Även olika sociala aktiviteter anordnas, som fotbollsträning, midsommarlunch och julbord. Det finns även ett café där försäljarna kostnadsfritt får smörgåsar och kaffe och te.

Större delen av intäkterna kommer från tidningsförsäljningen. Genom samarbeten med olika företag säljer man annonsutrymme i tidningen som genererar intäkter till verksamheten.

Många företag ställer också upp gratis med olika tjänster, alltifrån juristhjälp till trägolv i lokalerna. Genom att de mår bättre så lever de ett mindre destruktivt liv och missbrukar mindre. Vilket leder till minskat mänskligt lidande och färre brott, menar Pia Laestadius.

Det bästa stöd Situation Sthlm kan få är att ännu fler köper tidningen. För de som inte brukar ha vägarna förbi någon av Situation Sthlms försäljningsställen går det också att bli helårsprenumerant för 550 kr/år.

• Klicka här för försäljningsställen!
• Klicka här för prenumeration!

KLICKA HÄR OCH KOM DIREKT TILL ICAKURIRENS VÄLGÖRENHETSSIDOR!

Av: Bidra.nu

Bli prenumerant

Icakuriren är din självklara vän i vardagen. Veckans måltider, stöket i hallen, och människors livserfarenheter ligger oss varmt om hjärtat.
Som prenumerant på Icakuriren läser du tidningen gratis i appen FLIPP. Du kan börja läsa tidningen i FLIPP direkt efter ditt köp.

Börja prenumerera på Icakuriren idag.

Scroll to Top