Fakta Naturskyddsföreningen
Hemsida: www.naturskyddsforeningen.se Startade år : 1909
Insamlade medel 2006: 120 mkr
Antal anställda: ca 70
90-konto: pg 901909-2
Medlem FRII: J

Foto: Naturskyddsföreningen
Naturskyddsföreningen startades för snart 100 år sedan, 1909, av några av landets främsta professorer och naturintresserade.
De ville väcka intresse och sprida kunskap om vår natur och naturskydd och ansåg att växter och djur behövde studeras noggrannare och kartläggas bättre.
Naturskyddsföreningen har sedan dess utvecklats till en folkrörelse och har idag cirka 180 000 medlemmar. Verksamheten handlade till att börja med om att skydda den svenska naturen.
Men eftersom miljöproblemen blivit alltmer globala deltar Naturskyddsföreningen även aktivt i det internationella miljöarbetet och samarbetar med över 50 miljöorganisationer över hela världen.
Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är Naturskyddsföreningens viktigaste arbetsområden. Föreningen står dessutom bakom världens tuffaste miljömärkning, Bra Miljöval som idag finns på tvätt- och diskmedel, textilier, papper, med mera. Den är en del i
Naturskyddsföreningens arbete med att utveckla bra verktyg för miljömedvetna konsumentval.
– Naturskyddsföreningens framgångar hänger ihop med att vi kan knyta ihop kärleken till naturen med politikerpåverkan och konsumentmakt, säger Svante Axelsson, Naturskyddsföreningens generalsekreterare.
Naturskyddsföreningen har bidragit till att säl, havsörn och pilgrimsfalk inte längre är utrotningshotade i Sverige. De har också kämpat för att värdefulla naturområden har bevarats, såsom ett flertal älvar och naturskogar.
Naturskyddsföreningen arbetar för en ambitiösare klimatpolitik och en miljövänligare trafik- och energipolitik i Sverige och inom EU. De värnar om den biologiska mångfalden och arbetar för att stoppa försurning, övergödning, Östersjöns förgiftning och mycket annat.
Opinionsbildning är en viktig del i Naturskyddsföreningens arbete, t ex genom att sätta press på politiker, jaga miljöbovar, påverka lagstiftning, informera och arrangera seminarier.
– När hela föreningen samlas i gemensamma kampanjer som Miljövänliga Veckan syns vi i hela landet, både i lokal- och riksmedia och vi når snabbt konkreta resultat. När försäljningen av KRAV-märkta varor som kaffe eller bananer ökar och affärskedjorna plockar fram ekologisk bomull, då blir framgångarna snabbt väldigt konkreta, säger Svante Axelsson.
– Historiska framgångar har hjälpt till att bygga upp ett stort förtroende hos allmänheten. Många litar på vårt kunnande och engagemang. Vi har lyckats både med långsiktig envishet och snabba insatser, fortsätter Svante Axelsson.
En aktuell fråga som Naturskyddsföreningen driver är att minska miljögifterna i textilindustrin. Hösten 2007 avslöjade Naturskyddsföreningen höga halter av miljögiftet nonylfenoletoxylat i handdukar. När man nyligen testade 17 t-tröjor av olika märken hittades samma miljögift i alla utom en.
– Resultaten visar att klädproducenterna har en lång väg kvar att gå efter att vi i höstas första gången uppmärksammade problemet med nonylfenoletoxylater. Jag är förvånad över att de svenska företagen inte satt ett högre tryck på sina leverantörer för att se till att detta miljögift helt försvinner, säger Mikael Karlsson ordförande i Naturskyddsföreningen.
Företag kan stödja Naturskyddsföreningens arbete genom att bli Miljösponsorer. Privatpersoner kan bli medlem för 295 kr per år, eller stödja Naturskyddsföreningen regelbundet genom att bli Miljöfadder.
Klicka här om du vill stödja Naturskyddsföreningens arbete.
Av: Bidra.nu