A Non Smoking Generation

A Non Smoking Generation är en ideell organisation som i snart 30 år arbetat före- byggande för att barn och ungdomar i Sverige inte ska börja röka eller snusa.

A Non Smoking Generation

Hemsida:  www.nonsmoking.se
Startade år : 1979
Insamlade medel 2007: ca 6mkr varav 1 miljon från privatpersoner/föräldrar
Antal anställda: 3 fast anställda + ca 30 informatörer och inspiratörer
90-konto:
pg 90 1979-5
bg 901-9795
Medlem FRII:  J

A Non Smoking Generation
Fredrik Söderhielm, generalsekreterare A Non Smoking Generation
Foto: A Non Smoking Generation

A Non Smoking generation statades i slutet av 70-talet av två reklammän som fick idén att skapa ett mode i att vara rökfri. Verksamheten bedrivs genom klassbesök, tävlingar, kampanjer och opinionsbildning.

1979 genomfördes den första kampanjen där tobaksfria kändisar som Agnetha Fältskog, Tomas Ledin, Gyllene Tider och Ingmar Stenmark syntes på reklampelare med T-shirtar med logon A Non Smoking Generation.

Närmare 7 000 människor i Sverige dör på grund av rökning varje år. Ändå börjar cirka 50 barn och ungdomar att röka varje dag. Närmare 90 % av dem börjar före 18 års ålder och 80 % kommer att fortsätta i vuxen ålder.

En tredjedel av flickorna i nionde klass röker. Av pojkarna röker en femtedel och lika många snusar. Tobak är den första drogen som ungdomar kommer i kontakt med. Det finns tydliga samband mellan rökning och alkoholkonsumtion och att testa andra droger, att engagera sig och säga kategoriskt nej till tobak.

– Vår målsättning är att ungdomar själva ska välja att inte börja röka och snusa. Visionen är ”en tobaksfri generation”, säger Fredrik Söderhielm, generalsekreterare för A Non Smoking Generation.

På kort sikt är vår målsättning att få vuxenvärlden att greppa att ungdomars tobaksbruk är ett stort problem. A Non Smoking Generation genomför varje år olika kampanjer för är att skapa en dialog och väcka tankar kring tobak.

Samtidigt bedrivs opinionsbildning för att påverka politiker och andra beslutsfattare. Några exempel på frågor som A Non Smoking Generation har arbetat för är införandet av reklamförbud för tobak, åldersgräns på tobaksförsäljning och rökfritt på serveringsställen.

En stor del av A Non Smoking Generations verksamhet går ut på att besöka skolor och föra en dialog med eleverna om tobak. Unga, särskilt utbildade ”inspiratörer” gör klassbesök i skolor runt om i landet.

Varje år träffar dessa inspiratörer ca 35 000 elever i klass 4-9 samt även på gymnasiet. Tillsammans med eleverna diskuteras värderingar, grupptryck och attityder i samband med cigaretter och snus.

Man diskuterar inte bara tobak och dess skadeverkningar, utan även fördelarna med att vara tobaksfri samt tobaken ur ett miljöperspektiv, hur tobaksbolagen arbetar och hur deras reklam påverkar människor.

En utvärdering av effekten av klassbesök har gjorts, som visade att hälften så många röker i de klasser som haft klassbesök, jämfört med de klasser som inte haft något besök.

A Non Smoking Generation finansieras genom ekonomiskt stöd från privatpersoner, företag, landsting, kommuner, staten, organisationer, fonder och andra stiftelser.

Trots intensivt arbete under trettio år, är det tyvärr 50 barn som börjar röka varje dag. Anledningarna till detta är flera.

– Vårt arbete börjar om för varje ny generation. För det är i en viss ålder det här med rökning börjar bli intressant för ungdomar, och det är där och då man ska tala med dem, säger Fredrik Söderhielm.

Vi kämpar mot den naturkraft som gör att unga vill göra farliga och vuxna saker, men också mot tobaksindustrin som fortfarande är aktiv i att locka till sig nya unga kunder. – Vi är en också en liten organisation som är beroende av bidrag. Ju mer bidrag vi får, desto fler skolor kan vi besöka. Men vi kämpar enträget vidare, som vi gjort sedan 1979!

• Klicka här för att stödja A Non Smoking Generation

Av: Bidra.nu

Bli prenumerant

Icakuriren är din självklara vän i vardagen. Veckans måltider, stöket i hallen, och människors livserfarenheter ligger oss varmt om hjärtat.
Som prenumerant på Icakuriren läser du tidningen gratis i appen FLIPP. Du kan börja läsa tidningen i FLIPP direkt efter ditt köp.

Börja prenumerera på Icakuriren idag.

Scroll to Top