Du glider in under det kupade glastaket på en stor europeisk järnvägsstation och känner ett pirr av spänning och förväntan.
Du susar genom solrosfälten i 320, och fascineras av att vinglaset på bordet knappt ens darrar av snabbtågsfarten. Eller så förlorar du dig i skådespelet vid ett tågmöte i Sardiniens berg – lokförarna springer ut och kramar om varandra.
Att ta tåget på Europasemestern är äventyr och poesi, men också bekvämare, snabbare och mycket billigare än du tror.
– Att åka tåg är underbart, säger Bruno Kaufmann som bor utanför Falun och är Nordeuropakorrespondent för schweizisk radio och tidningen Tages-Anzeiger.
Han bevakar åtta länder i sitt jobb som journalist och är dessutom chef för en internationell tankesmedja, Initiative and Referendum Institute, som sysslar med att utveckla demokratin.
Bruno saknar körkort, och tar tåget så ofta som möjligt under sina 10–15 resdagar per månad. Tågresorna går i alla väderstreck. Till Kiruna för att skildra gruvboomen, sommarstugan i Arboga, ett möte i Bryssel och Europasemester med familjen.
– Framförallt i Centraleuropa har järnvägen utvecklats oerhört de senaste åren, säger Bruno som rest upp 50 Interrailkort på egen hand.
– Inrikesflyget i Tyskland, Italien och Frankrike har ersatts med snabbtåg. Det brukade ta tolv timmar att åka tåg genom Tyskland – nu tar det två.
För nybörjaren kan tågresor över gränserna framstå som dyra och krångliga. Tyvärr har inte ens SJ:s utlandsservice full koll på läget, utan kan ge helt absurda besked.
I ett uppmärksammat fall fick en familj veta att deras tågresa till London skulle kosta över 38_000 kronor tur och retur i andra klass.
– Så dyrt behöver det verkligen inte bli, säger Bruno.
– Det finns gott om rabatter som gör tåget mycket, mycket billigt. Du kan åka genom Tyskland för 250 spänn. Men då måste du vara lite insatt och på hugget, och leta själv på järnvägsbolagens hemsidor. Vilket kan kräva vissa språkkunskaper.
Det bästa sättet att skaffa sig en överblick inför tågsemestern är via ett färskt exemplar av Thomas Cooks Europa-tidtabell, anser Bruno.
Det är en 500-sidig bok med alla tågförbindelser som finns, plus kartor, stadsplaner, restips och mycket annat.
Supertidtabellerna, som även finns i världsformat, är på engelska och kan beställas direkt från förlaget (thomascookpublishing.com). De finns också i välsorterade svenska butiker som kartbutiken (kartbutiken.se) för 295 kronor.
– De tyska och schweiziska järnvägarnas hemsidor (db.de, sbb.ch) är också fantastiskt bra. Via dem går det att söka i tidtabeller för i princip hela Europa.
Bruno har inte bara åkt på de flesta europeiska järnvägslinjer, utan också korsat USA, Australien och Asien med tåg. Ju längre man åker, desto viktigare är bekvämligheten: att lägga några kronor extra på förstaklass– och sovvagnsbiljetter är väl använda pengar.
– Att dela liggvagn med fem andra, eller ligga på golvet, känns inte så roligt som när jag var ung.
Till sist. Vilken är den skönaste järnvägssträcka du vet?
– Jag gillar ju att åka längs sjön Runn, här utanför Falun. Hur vackert som helst. Man är på väg, behöver inte bekymra sig för något, har mat och en egen plats ombord – det är frihet!
– Eller så är man nästan hemma efter att ha jobbat väldigt intensivt. Det är också en speciell känsla.
Fyra sätt att resa med tåg i Europa
Tågcharter
Paketresor där tågresa, hotell och service ingår är glödheta. Inför sommarsäsongen finns femton färdiga tågpaket från Sverige att välja på. Polen, Rhen- och Moseldalen, Kroatien, Italien och Österrike hör till destinationerna.
Prisexempel: Från 4 000 kronor (Balatonsjön, Ungern) upp till cirka 17 000 kronor.
+
Bekvämt, allt är fixat och förbokat. Skandinavisktalande värdar på hela resan.
–
Platserna går åt som smör. Boka nu.
Mer information: www.fritidsresor.se, www.ving.se
Interrail
Korten upplever en renässans och finns numera för alla. Det komplicerade zonsystemet är avskaffat och korten gäller i alla europeiska länder utom Albanien och forna Sovjet.
Prisexempel: 10 valfria resdagar inom 22 dagar kostar 3_310 kr (vuxen, 2 klass). Billigare vid kortare restid och inom enskilda länder. Tre resdagar under en månad i Bulgarien kostar 460 kr (vuxen, 2 klass).
+
Prisvärt och flexibelt. Åk dit näsan pekar eller stanna en dag extra.
–
Kan bli segt om du missar avgångar och att boka liggvagn. Avgifter för snabb- och nattåg.
Mer information: www.sj.se, www.interrailnet.com
Biltåg
Varför svettas på Autobahn när du kan jäsa i en sovvagn och låta bilen åka med på tåget? Tyska DB erbjuder biltåg från norra Tyskland till andra tyska städer samt Österrike, Frankrike och Italien. Finländska VR erbjuder biltåg mellan sex städer i Finland.
Prisexempel: Två vuxna, två barn plus bil Hamburg – Verona tur och retur kostar cirka 6_500 kronor under högsäsong. Håll utkik efter förmånliga rabatter.
+
Bekvämt. Något extra att berätta för grannarna.
–
Kan bli dyrt – kolla om tåg + hyrbil blir billigare.
Mer information: www.dbautozug.de, www.vr.fi, www.sj.se. Tyska DB:s informationskontor i Köpenhamn nås på sverige@bahn.dk.
Reguljärt
När varje bolag ska ha sin del av biljettkakan kan priset för en centralt bokad långresa bli orimligt högt. Att stycka upp biljettinköpen mellan enskilda länder kan däremot vara klart lönsamt.
Prisexempel: I Polen är tågbiljetterna extremt billiga. En enkel Gdansk–Warszawa kostar bara 116 kronor i 2 klass. Alla järnvägsbolag erbjuder dessutom mängder av rabatter – sök och boka på internet.
+
Priset. Kan (ibland) bli mycket lågt.
–
Du måste själv sätta ihop din lågprisresa.
Mer information: respektive järnvägsbolag. Länkar finns på www.sj.se. Kolla också de olika ländernas turistkontor i Sverige.
Av: Fredrik Kullberg