Få bukt med bilens dolda kostnader

Att ha bil är dyrt. Och det blir bara dyrare. Särskilt om du räknar med bilens stora, dolda kostnad – värdeminskningen.

så Bromsar du bilens värdeminskning

  • Tvätta och vårda bilen ömt. Följ tillverkarens servicerekommendationer.
  • Håll nere milen. Kör inte i onödan.
  • Köp en begagnad bil. Värdet rasar snabbast på helt nya bilar. Kör du inte mer än 1 500 mil per år, kan det vara smart att välja en bil som redan rullat 10 000–15 000 mil. Värdeminskningen har då reducerat priset till mindre än halva nypriset för en tre år gammal bil, enligt sajten bilpriser.se. Samtidigt riskerar förstås underhållskostnaderna att bli högre för en “långmilare”.
  • Köp en mindre bil. Värdefallet blir mindre än för en stor, eftersom insatsen är lägre. En mindre bil drar också mindre bränsle och fordonsskatten är oftast lägre.
  • Välj en kombi – i princip det enda tillägget som betalar sig när bilen säljs. Extrautrustning som regnsensor och navigator rasar däremot i värde.

Oppositionen går till val med en höjning av bensinskatten med 29 öre per liter från 2011, och ytterligare 20 öre året därpå. Den sittande finansministern Anders Borg utesluter inte en “mindre justering” (läs: höjning) av bensinskatten. Oavsett vem som vinner valet, kan vi vara säkra på en sak: bilägande är alltid en dålig affär.
Riktigt hur dålig är vi märkligt nog inte riktigt medvetna om, eftersom vi så ofta väljer att blunda för den enskilt tyngsta posten på bilägarkontot: värdeminskningen.
Så fort nyckeln sätts i låset på en ny bil tickar den i gång, och sedan bara fortsätter värdeminskningen att undergräva hushållsekonomin under bilens hela existens.
Det kan vara tusenlappar som försvinner, varje månad, utan att det riktigt märks som en fysisk kostnad i plånboken.
Om inte förr kommer sanningen ikapp när bilen ska säljas, och man bara får ut hälften eller en tredjedel mot vad bilen en gång köptes för.

Mest dramatisk är värdeminskningen för helt nya bilar, som är oerhört svåra att försvara ur rent ekonomisk synvinkel.
Teknikens Värld har räknat ut att en ny Volvo V 50 tappar 132 900 kronor i värde på tre år – det är nästan halva ursprungsvärdet som går upp i rök. Poff!
En annan uträkning, från Motormännen, avslöjar att en ny bensinbil i 175 000-kronorsklassen som körs 2 500 mil per år medför en totalkostnad, inklusive värdeminskning, på 253 kronor. Per dag.

Att skippa bilen helt skulle därmed kunna innebära en besparing på minst 92 000 kronor på ett år, vilket går att åka oerhört mycket taxi och hyrbil för.
Eftersom egen bil ändå känns nödvändig för så väldigt många, blir det mer realistiska plånbokstipset att varken satsa på en splitterny bil, eller en riktigt gammal som bara går sönder hela tiden.
En begagnad kärra med ett par–tre år på nacken är enligt Motormännens expert Terje Eklund det mest ekonomiska köpet, särskilt om planen är att byta vart tredje till fjärde år. Värdeminskningen har planat ut, grejorna håller ihop och fabriksgarantin gäller i bästa fall fortfarande.

Bli prenumerant

Icakuriren är din självklara vän i vardagen. Veckans måltider, stöket i hallen, och människors livserfarenheter ligger oss varmt om hjärtat.
Som prenumerant på Icakuriren läser du tidningen gratis i appen FLIPP. Du kan börja läsa tidningen i FLIPP direkt efter ditt köp.

Börja prenumerera på Icakuriren idag.

Scroll to Top