Välj rätt väg till körkortet

Att ta körkort är dyrt. Men det går att pressa kostnaderna rejält om man kör privat med en handledare.

Så mycket kostar körkortet

  • Kör du på körskola kostar ett körkort cirka 15 000 kronor. Priset varierar mycket mellan olika städer, större städer är ofta dyrare än mindre. Varje lektion kostar 300-700 kronor och är mellan 40-55 minuter lång. Teorikursen på fyra lektionstillfällen med material kostar mellan 1 200-1 800 kronor. Flera trafikskolor erbjuder teori- och körlektioner i en paketlösning.
  • Kör du privat kostar körkortet cirka 3 500 kronor. För att du ska få övningsköra måste du och din handledare gå en obligatorisk introduktionsutbildning. Utbildningen kostar 400 kronor per person och är giltig i fem år.
  • Går du en intensivkurs på en eller två veckor kostar det cirka 15 000 kronor. Vissa intensivkurser är på internat, ibland ingår boendekostnaden i priset.

Avgifter

Synundersökning: cirka 100 kronor.

Körkortstillstånd: 220 kronor.

Riskutbildning del 1: 600-800 kronor.

Riskutbildning del 2, halkbanan: 1 400-1 900 kronor.

Fotografering: 80 kronor.

Teoriprov: 220 kronor, men blir dyrare under kvällar och helger.

Uppkörning: 700 kronor, men blir dyrare under kvällar och helger.

Tillverkning av körkort: 150 kronor.

Källa: körkortonline.se och Trafikverket

Bra körkortslänkar

  • Körkortsportalen (www.korkortsportalen.se): Officiell information om att ta körkort samt information för handledare.
  • Transportstyrelsen (www.transportstyrelsen.se): Körkortsmyndigheten i Sverige.
  • Trafikverket (www.trafikverket.se): Förarprov för körkort.
  • STR (www.str.se): Sveriges Trafikskolors Riksförbund.
  • Körkortonline.se (www.korkortonline.se) och Körkort.se (www.korkort.se): körkortswebbplats med information och teorifrågor.

Det är stora skillnader på prislappen för ett körkort. På bilskolan kan det kosta runt 15 000 kronor. Om du väljer att köra privat blir kostnaden avsevärt lägre, och landar på cirka 3 500 kronor. Enligt Berit Johansson, förbundsordförande i Sveriges Trafikskolors Riksförbund, är det mest effektivt är att köra på trafikskola samtidigt som du tränar privat med en handledare.
– Besök flera trafikskolor för att ta reda på vilken som passar dig bäst och ta en eller två körlektioner innan du köper ett helt körkortspaket. Begär att få en uppskattning av hur många lektioner du kan behöva ta och hur mycket det kommer att kosta, säger hon.

Börja gärna läsa teori innan du tar körlektioner. Då blir det lättare att se sambandet mellan teori och praktik i trafiken. När du väl börjar köra ska du göra det regelbundet, gärna flera gånger i veckan. Handledaren ska helst sitta med under körlektionen för att få veta vad du måste träna på när ni kör privat. För att underlätta för dig själv ska du försöka göra allt under en planerad tid.
– Att kombinera trafikskola och privat körning på det här sättet är den allra bästa vägen till snabba, effektiva och säkra körkort, säger Berit Johansson.

Intensivkurser är ett alternativ för dig som har bråttom. Berit Johansson ställer sig tveksam till kurserna eftersom de inte blir lika individanpassade som en körlektion med en elev och en körlärare.

Under en intensivkurs måste du hänga med i ett tempo du kanske inte klarar av om du är nybörjare. För dig som redan övningskört och har lite erfarenhet kan en intensivkurs däremot vara ett bra alternativ.
– Är du intresserad av en intensivkurs bör du ta en testlektion innan och kontrollera på vilken nivå du ligger.

1989 hade tre av fyra i åldrarna 18-24 år körkort. I dag har bara drygt hälften i samma åldersgrupp körkort.
– Nu krävs ett verkligt behov, som ett nytt jobb. Kollektivtrafiken är dessutom bättre i dag, säger Berit Johansson.

Körkortsutbildningen gjordes om för några år sedan vilket resulterade i att teori och praktik i dag är mer ihopkopplad. Nu får det gå max två månader mellan det teoretiska och det praktiska provet.
– Det här har gjort att både omprov och olyckor minskat, eftersom det sporrar eleverna att vara bättre förberedda och fokuserade, säger Berit Johansson.

Eva-Lena, 39: "Det mest pinsamma som kan hända är att få motorstopp"

Backa och parkera är roligast. Det tycker fyrabarnsmamman Eva-Lena Johansson som bestämt sig för att skaffa körkort. Snart är det dags för uppkörning.

Eva-Lena Johansson hoppar in i den silverfärgade Volvon och sätter på sig bältet. Hon startar motorn och rullar ut på Viktoriaesplanaden. Hon går en intensivkurs på Bårmans Trafikskola och tillsammans med sin körlärare Frida Nilsson har hon varit ute på minst tre körlektioner per dag. Tiden däremellan har hon lagt på teoristudier på trafikskolans datorprogram.

– När jag gör teorifrågor på tid i datorn vet jag vad jag ska plugga mer på. Jag har mycket läxor på kvällarna, men det är väldigt kul att lära sig, säger Eva-Lena Johansson.

Anledningen till att hon bestämt sig för att ta körkort just nu är att hon behöver kunna ta sig mellan hemmet och centrala Örnsköldsvik. Hon har nyligen flyttat till Ödsbyn med sambon och de fyra barnen och dit går inga bussar.

– Tidigare bodde jag i Åre och där behövde jag inget körkort. Där gick bussarna ofta och det var nära till affärer. Här måste jag ha körkort, säger hon.

Eva-Lena Johansson tycker att det svåraste under kursen är det teoretiska med alla trafikregler. Hon tycker däremot att det är riktigt roligt att backa och parkera, för det känner hon sig bra på. Efter en dryg vecka och ungefär 20 lektioner är Eva-Lena Johansson mycket nöjd med resultaten även om det varit tufft.

– Just nu känner jag mig ganska säker på att köra bil, även om jag kanske inte är riktigt hundra än. Men jag har fortfarande tid på mig fram till uppkörningen och teoriprovet om ett par veckor, säger hon.
– Det mest pinsamma som kan hända är att jag får motorstopp. Det hoppas jag att jag slipper.

Bli prenumerant

Icakuriren är din självklara vän i vardagen. Veckans måltider, stöket i hallen, och människors livserfarenheter ligger oss varmt om hjärtat.
Som prenumerant på Icakuriren läser du tidningen gratis i appen FLIPP. Du kan börja läsa tidningen i FLIPP direkt efter ditt köp.

Börja prenumerera på Icakuriren idag.

Scroll to Top