
Så gör du för att reklamera resan. Foto: Ingemar Lindewall/johnér
Det finns ingen försäkring mot regn, men det finns faktiskt möjlighet att få pengarna tillbaka om något oförutsett händer på resan. Lina Sångberg, jurist på Konsumentverket, vet hur.
Hur gör jag för att få ekonomisk ersättning?
Steg ett är att du hör av dig till researrangören, det vill säga det flygbolag eller den resebyrå du har bokat din resa med. Om ni inte kommer överens, kan du vända dig till Konsumentverket eller Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.
När har jag rätt att reklamera resan?
Om du anser att marknadsföringen är vilseledande, till exempel att rummet inte har havsutsikt trots att du bokat det,
då kan du vända dig till Konsment-verket. Om det gäller en tvist med researrangören, ska du vända dig till ARN. Det blir aktuellt om du kräver researrangören på ersättning och företaget vägrar att betala.
Vad händer om bolaget går i konkurs?
Om din resa ställs in eller avbryts på grund av konkurs kan du ansöka om ersättning från Resegaranti-
nämnden. Detta gäller bara paketresor, inte reguljära flygbiljetter. Du måste söka ersättning senast tre månader efter att resan ställdes in.
Sjuk före resan – får jag pengarna tillbaka?
Ja, om du har ett avbeställningsskydd. (Se frågan nedan.)
Behöver jag avbeställningsskydd?
Ett avbeställningsskydd är som en extra försäkring, den gäller under vissa omständigheter. Kolla om det ingår avbeställningsskydd i din hemförsäkring. Om du har betalat din resa med konto- eller kreditkort, kan du även ha ett avbeställningsskydd via det.
Du kan utnyttja avbeställningsskyddet om:
- Du eller din medresenär har blivit sjuk (läkarintyg krävs).
- En nära släkting har blivit allvarligt sjuk.
- Din medresenär har avbeställt sin resa.
- Något oförutsett inträffar, till exempel en brand i ditt hem.
- Det spelar ingen roll om du har köpt biljetter som inte är av- eller ombokningsbara, skyddet gäller ändå.
- Behöver jag någon extra försäkring?
- Kolla vad som ingår i din hemförsäkring. Oftast behöver du inte teckna en extra reseförsäkring.
Min flygresa var försenad. Vad gäller då?
Om du flyger från en flygplats inom EU och drabbas av mer än tre timmars försening, har du samma rätt till ersättning som om flyget skulle ställts in. Men det finns undantag.
Vid extraordinära omständigheter kan man inte få ekonomisk kompensation. Det gäller extremt väder och annat utanför flygbolagens kontroll, ett exempel är askmolnet som stoppade flygtrafiken 2010.
Får jag ersättning om mitt bagage är försenat?
Villkoren ser olika ut så kolla med ditt försäkringsbolag. Även kortföretagen erbjuder ersättning för försenat bagage. På konsumenternas försäkringsbyrå kan du jämföra avtalen. Om du omfattas av flera olika avtal kan det vara värt att kolla upp vilket som ger bäst utdelning.
Juristens tips:
Läs igenom avtalet noga innan du bokar resan. Vilka av- och ombokningsregler gäller?
Se över ditt reseskydd innan du åker. Vilka försäkringar har jag?