
Prisgaranti gäller både före och efter köp. Men nio av tio har aldrig nyttjat butikernas prisgaranti, enligt Icakurirens webbundersökning. Foto: Istockphoto
Du har just fått i gång familjens nyinköpta 46 tums tv när en drös reklamblad dimper ner på hallmattan. En annan kedja, än den där du handlade, erbjuder samma tv till ett pris som är flera hundra kronor lägre.
Glädjen över ditt nya köp grumsas nu av irritation.
Med lite snabb efterforskning kan du slippa känslan av att bli uppskörtad. Allt fler kedjor erbjuder numera prisgaranti, det vill säga att butiken lovar att betala tillbaka mellanskillnaden om du hittar samma produkt billigare hos en konkurrent.
Enklast är att använda prisgarantin före köp. Då behöver du inte åka till den butik som har lägst pris utan väljer i stället den närmaste, där du helt enkelt hänvisar till prisgaranti och visar upp någon form av bevis som ett reklamblad eller en utprintad sida från den konkurrerande butiken med lägre pris.
Är tv:n, hockeyutrustningen eller köksmaskinen redan inhandlad måste du däremot åka tillbaka till affären, där du handlade och visa upp kvitto samt erbjudandet från konkurrenten som visar att exakt samma vara hade gått att köpa billigare.
Men vissa produkter verkar kosta lika mycket oavsett affär.
Ett exempel är Apples ipad 4 16 GB som, när detta skrivs, kostar exakt lika mycket hos hemelektronikjättarna MediaMarkt, Elgiganten och Siba.
Nora Ay, informationsansvarig på Siba säger:
– Vi på Siba ser över våra priser flera gånger dagligen för att alltid kunna erbjuda vårt absolut bästa pris och ibland råkar våra konkurrenter pricka in samma pris.
Är det kartellbildning, Jimmy Dominius på Konsumentverket?
– Nej, kartellbildning är det endast om det finns ett kollektivt kartellbeslut. Konsumentverket kan inte klandra butiker och kedjor som fattar sina
beslut självständigt.
Men varför kostar till exempel en ipad exakt lika mycket hos de tre konkurrenterna?
– Troligen för att man har hittat det mest ideala priset, då det blir en bra affär för både konsumenten och företaget. Att kedjorna hamnar på samma nivå är helt okej så länge de är självständiga.
Vilka är de bästa råden till julklapps-shopparna?
– Att ändå ha koll och ifrågasätta. Var otrogen, byt butik, fråga vad du får för service och försök att pruta säger Jimmy Dominius.