Det är inte lätt att välja vin. Är man inte närmare bekant med varorna kanske man litar på sin favoritkändis, och köper flaskan med hens nuna och namn på, vad den än smakar och kostar.
Alla kändisvinerna startade i systembolagets beställningssortiment, och har slunkit in i ordinarie sortiment på sin försäljningsvolym.
Besvärligt för fansen
Systembolaget anser att alkohollagstiftningen medger konkurrens med kända namn och ansikten på etiketterna. Men bolaget gör det besvärligt för fansen: Ingen sökkategori på bolagets hemsida heter “kändisvin”, så man får googla sig till vad som kan finnas. Att en celebritet lånar ut sitt varumärke för marknadsföring av ett vin garanterar dock på intet sätt hög kvalitet på vinet. Inte ens att vinets karaktär överensstämmer med kändisens.
Märkligt är att vissa smakvana kändiskockar inte väljer bort översöta, sura eller karaktärslösa viner, utan hellre slumpar bort sin trovärdighet.
Man kunde ju också tro att folkliga föredömen ville visa sig värna om miljön, men icke, endast en artikel är ekologisk.
Kostar mer än de smakar
Alla kändisviner är inte otäcka. Insmickrande, trista och mesiga kan de verka generellt, vilket rockband som än står för loggan. Men de flesta är fullt drickbara, fastän prisnivån är ett par tior för hög för kvalitén. Det är väl glamouren som kostar.