Lockrop
Lär dig stå emot alla lockrop. Alla har vi mötts av erbjudanden som “Köp tre – betala för två” eller “Billig storpack”. Med en stunds enkel matematik ser vi att vinsten ibland bara blir några tioöringar.
Placeringen
Varorna står inte där de står av en slump. Tvärtom är de utplacerade efter noggranna studier av kunders köpbeteenden. Mjölk och andra varor många av oss köper ofta brukar stå längst in i affären, medan godis och andra lockande varor brukar stå nära kassorna.

Röda siffror
Vissa gamla säljmetoder känner vi till, men låter oss ändå lockas av. Ett exempel som när priset är skrivet med stora, feta röda siffror.
– Det behöver inte alls vara billigare för att bokstäverna är röda. Det finns ingen lag på det, säger Louise Ungerth, chef för Konsument och Miljö på Konsumentföreningen Stockholm.
Lockande dofter
Men hur medvetna är vi om alla nya säljmetoder? Numera talas det om sinnesmarknadsföring, när marknadsföringen inte bara är till för våra ögon utan också för våra andra sinnen.
– Det finns mataffärer som har pepparkaksdoft inför julen för att locka oss att köpa mer, säger Louise Ungerth.
I USA finns det även butiker som arbetar med doftduschar. När du närmar dig en vara nås du av en svag doft som ska locka dig till köp.
Klassisk musik
I en forskningsstudie mättes försäljningen av vin beroende på om butiken spelade popmusik eller klassisk musik. Det var ingen skillnad i antal flaskor som köptes, men den klassiska musiken gjorde att fler kunder valde dyrare alternativ.
Vattenljud
Ljudet av vatten ska få oss att känna oss törstiga och handla något drickbart. Men helt säkert är det inte, en del uppfattar porlande vatten som rogivande och andra börjar se sig om efter en toalett…

Provsmakning
Att få smaka på en vara lockar också till köp. Därför är det vanligt med provsmakning i butikerna, och går vi hungriga dit har vi såklart ännu lättare att falla för den här typen av marknadsföring.
Självplock
Vi blir mer positiva till köp om vi får känna på varan och om vi själva får fylla påsarna. Självplock av frukt och godis lockar lätt till lite större inköp än det var tänk från början.
Varor i ta-höjd
Vi kunder väljer gärna varor som är i “ta-höjd”, vilket är ungefär 1,6 meter från golvet. Där är det lättast att se varan och bli lockad att köpa den. Därför är det där som många butiker placerar de varor de tjänar bäst på. Det kan alltså vara värt att gå ner på knä för att hitta något mera prisvärt.
Staplade varor
Vi kunder tror också att varor som staplas på gavlarna i butiken eller läggs huller om buller i korgar är billigare än andra varor.
– Det behöver inte alls vara billigare bara för att det är skyltat så, påpekar Louise Ungerth.